Chokladchokladbollar!?



Har precis bakat lite här hemma. Hade så svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra. Det slutade hur som helst med att jag bestämde mig för herdeliga, gamla chokladbollar. Men jag är inte den som följer ett recept till punkt och pricka. Så här blev det:




Sugen på att göra likadana?  Här är mitt recept:

Chokladchokladbollar? (Lyxchokladbollar)
ca 20-25 stycken

100 g rumsvarmt smör
¾ dl strösocker
1 tsk vaniljextrakt (eller 1 msk vaniljsocker)
3 msk kakaopulver
knappt 2½ dl havregryn

Garnering:
100 g mörk blockchoklad
pärlsocker

Gör såhär:

1. Blanda smör, socker, vaniljextrakt (eller vaniljsocker) och kakaopulver i en bunke.
2. Tillsätt havregrynen och knåda tills allt är väl blandat.
3. Rulla delar av smeten till bollar.
4. Smält chokladen i en mikro (ev i hett vattenbad) ta ut med jämna mellanrum och rör om.
5. Lägg en klick av chokladen på varje boll.
6. Häll pärlsocker över bollarna.
7. Stoppa in i kylen och låt chokladen stelna. Klart!

Ha det sött/ Mica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0